Noen oljetips til båtfolket!

Er du usikker på hvilken olje du skal benytte til båten så er du ikke alene. Det beste tipset er å sjekke bruksanvisningen, men her kommer vi med noe gode tips, forklaringer og anbefalinger

Det beste tipset er å sjekke bruksanvisningen, men her kommer vi med noe gode tips, forklaringer og anbefalinger.
I garantitiden er det alltid best å benytte anbefalingen fra fabrikant, etter dette så står man friere.
I noen tilfeller så får man ikke tak i den rette oljen under garantitiden og alternative motoroljer kan benyttes på eget ansvar og retningslinjer gitt av salgssted. Normalt fungerer dette bra uten problemer, men er du i tvil så sjekk med salgsstedet av motor.

2 takts påhengsmotorer

2 taktsmotorer bruker motoroljer i henhold til en godkjennelse som heter TC-W3, og dette er den eneste godkjennelsen som gjelder for 2 taktsmotorer. Her kan benyttes mineralske og syntetiske motoroljer. Vi anbefaler vår Mobil Outboard Plus.

Denne 2 takts motoroljen er produsert av høyraffinerte konvensjonelle mineraloljer kombinert med et askefritt, dispergerende tilsetningssystem. Dette gir fremragende beskyttelse mot slitasje, korrosjon og avsetninger i eksosportene. Tennpluggproblemer og glødetenning holdes også på et minimum for å sikre feilfri drift. Oljen er ideell til både moderne og eldre totaktsmotorer.

Mobil Outboard Plus anbefales av ExxonMobil til bruk i moderne, høytytende, vannkjølte  2 taktsmotorer samt til mindre eller eldre utenbordsmotorer. ExxonMobil anbefaler også Mobil Outboard Plus til bruk i 2 taktsmotorer produsert av Johnson, Mercury, OMC, Evinrude, Mariner, Force, Mercruiser, Yamaha, Suzuki, Nissan og Tohatsu eller der NMMA TC-W, TC-WII eller TC-W3 anbefales.

Alle 2 taktsmotorer med direkte innsprøytning bør gå på syntetisk motorolje, og vår anbefaling er Mobil 1 Racing 2T  eller Motul Outboard Synth 2T.

4 takts påhengsmotorer

Til 4 taktsmotorer skal motoroljen tilfredsstille visse API godkjennelser.
Disse motorene krever at motoroljen blant annet har gode antirustegenskaper. Med andre ord; oljen tilsettes additiver som skal forhindre korrosjon i motor. Til disse motorene kan en benytte enten mineralske eller syntetiske motoroljer. Valget avhenger stort sett av type kjøring. De fleste benytter mineralske oljer i klasse 10W-30 eller 10W-40, som indikerer hvilken viskositet oljen har når den er kald eller varm. Vinterstid kan også en mineralsk singelgrad SAE 20 motorolje benyttes.

Båtmotorene går lite, og det er som oftest korte skiftintervall; rundt 100 timer. Motorene går relativt kjølig, og det er ikke behov for å kjøre på syntetisk motorolje. Ved mye vinterkjøring bør en syntetisk motorolje vurderes.

Vår anbefaling er Mobil Super 2000 10W-40, som er en rimelig motorolje.

4 takts inboard

Her er det krav til redusert svovel i bensinen max 10ppm og det setter også krav til oljen. Vi anbefaler Mobil Delvac MX 15W-40 som har de nødvendige godkjennelser. Dette er en mineralsk motorolje av høy kvalitet.

Spesielle motorer

Det vil alltid være noen motorfabrikanter som i tillegg til TC-W3 godkjennelse krever litt ekstra. La oss se på noen av disse.

Evinrude motorer og benevnelser

XD 30 olje er en mineralsk motorolje og vi kan anbefale Mobil Outboard Plus
XD 50 er en delsyntetisk motorolje, og her kan vi anbefale vår Motul Outboard Tech 2T, men Mobil Outboard Plus kan benyttes.
XD 80 er også en delsyntetisk motorolje på lik linje med XD50
XD 100 er en helsyntetisk olje av høy kvalitet.  1% blanding og motoren må stilles inn på dette. Mobil har ikke denne oljen og vi anbefaler Motul Outboard Synth 2T . Denne motoroljen egner seg godt til vinterkjøring og mye tomgangskjøring.  Fordelen med denne oljen er mindre oljeforbruk/bensin, mindre CO2 utslipp og mindre soting.

E-Tec G2 kan gå på XD 50 og XD 100 uten å omstille motor sier noen, men det beste er XD100.

Mercuri

Motorer med direkte innsprøytning skal benytte en helsyntetisk motorolje, og vi anbefaler vår Motul Outboard Synth 2T.

Husk alltid å sjekke brukermanual for rett olje eller ta kontakt med oss, vi er her for å hjelpe båtfolket.

Bilder er hentet fra pixabay.com

Girolje – Motul TransLube

Motul Translube SAE 90 er en mineralsk girolje som leveres i enkle 350 ml tuber for direkte bruk på girhuset. Vårt andre alternativ er Mobillube HD 80W-90 som også er en mineralsk girolje. Leveres i 1 liter emballasje.

Absorbenter

Søl av olje skjer av og til.
Absorbenter gjør det pratisk og enkelt for å samle opp oljesøl. Absorbenter kommer i 2 typer, en for olje og en annen for både olje og vann. ENV 200 (41×51 duker) brukes kun for olje og GP 200/Nature Sorb for olje og vann.Dersom det er en stor lekkasje og i tillegg en del vann så anbefaler vi Nature Sorb. Nature Sorb strøs på oljen/vann og etterlater lite «søl» ved bruk. Vannet kan krystes ut og mosen med oljen legges i en plastpose og kastes som miljøavfall på land. Mosen (Nature Sorb) leveres i små poser med ziplås og holder til godt over 1 liter med oljesøl.

Båtvask

Her kan vi tilby en effektiv alkalisk såpe som i tillegg til å blandes med vann også kan blandes med saltvann. Leveres i 5 liter kanner og heter Sobo Gold. Praktisk når en er til sjøs.

Kjølevæske

Standard blå kjølevæske fra Mobil: Mobil Antifreeze(MEG basert) kommer i 1 liter og 5 liter for båtfolket. Andre typer leveres også.

God sommer og båtsesong ønskes dere alle!

Teknisk hjelp? – Ta kontakt

Gi en kort forklaring på hva du ønsker.